De fietsers
Kunstenaar: | Oswald Wenckebach (1895 - 1962) Meer informatie |
Straatnaam: | Westplantsoen, tegenover no. 162 |
Hof van Delft & Voordijkshoorn | |
Materiaal: | Beton, Brons |
Jaar van plaatsing: | 1960 |
Omschrijving:
Het beeld toont een man en een vrouw naast een fiets. Een dergelijk werk is typisch voor Wenckebach, die de mens in alledaagse situaties centraal stelde. Met modellen van het beeld zijn op verschillende plekken proefopstellingen gedaan. Uiteindelijk is voor deze locatie gekozen: een natuurlijke plek met hoge bomen.
Bronnen:
Archief Delft, Secretarie-archief
A. Haase, L. ten Duis, Oude en nieuwe beelden in Delft, Delft 1996
Beschrijvingen door bewoners:
”De eerste gedachte bij dit beeld is die van een geheime afspraak van een verliefd stel. Dit is niet alleen mijn gedachte, maar ook die van voorbijgangers. Deze gedachte komt vooral voort uit de houding van het stel. Het lijkt net of de man de vrouw in haar nek wil zoenen. De vrouw lijkt zich ongemakkelijk te voelen bij de situatie. Ze zal bang zijn om betrapt te worden.
De plaatsing van het beeld onder een boom in een park versterkt alleen maar deze gedachte. Wanneer het beeld niet op een sokkel zou staan, zou je 's avonds kunnen denken dat je naar echte mensen kijkt. Het feit dat het beeld zo reëel is en zo subtiel is geplaatst, maakt het prachtig.”
Timo van Eijk, Den Haag
”Dit in brons uitgevoerde beeld is een later werk van de kunstenaar. In zijn beginperiode werd hij beïnvloed door de Griekse beeldhouwkunst, maar later ontwikkelde hij zijn eigen stijl. Wenckebach is als graficus begonnen en is destijds ook nog bijzonder hoogleraar aan de Technische Hogeschool in Delft geweest. Hij is ook de maker van Monsieur Jacques, waarschijnlijk zijn bekendste werk (bij de ingang van Kröller Müller) en het wicht (museum Beelden aan Zee).
Ik vind ‘De fietsers’ zijn mooiste beeld; een serene intimiteit en zó herkenbaar: wie heeft er niet ooit met zijn vriend/vriendin op een rustig plekje samen tegen de fiets geleund? Het is een oer-Hollands tafereel, prachtig uitgewerkt en het staat daar op een perfecte plek in de beschutting van lage bomen en heesters. Ik geniet iedere dag van dit beeld en ken het al sinds ik in 1964 in Delft ben komen wonen.”
Andrée Braun, Delft
Plattegrond: