Hoorn des overvloeds
Kunstenaar: | Bas Maters (1949 - 2006) Meer informatie |
Straatnaam: | Heilige Geestkerkhof |
Binnenstad | |
Materiaal: | Aluminium, Gepolijst, Hardsteen |
Jaar van plaatsing: | 1994 |
Omschrijving:
Heilige Geestkerkhof moet een nieuw gezicht krijgen, zo vond de gemeente begin jaren negentig van de vorige eeuw. Omgevingskunstenaar Bas Maters bracht met dit beeld de sfeer van het hof terug, waar zich vroeger de entree van de kerk bevond. Hier werd hulp geboden aan burgers die dat nodig hadden. De kom is als het ware een uitdrukking van opvang en bescherming, terwijl de hoorn is te verbinden aan roepen en horen, het stijgende en het dalende, met het aardse en het hemelse, aldus Maters. Behalve dit werk ontwierp Maters ook een pergola met verlichting en zitbanken voor het Heilige Geestkerkhof.
Bas Maters maakte ook Witte Zwanen, Zwarte Zwanen.
Bronnen:
Gemeentelijk archief
A. Haase, L. ten Duis, Oude en nieuwe beelden in Delft, Delft 1996
Beschrijvingen door bewoners:
“Voor kinderen is de hoorn een leuk klimobject. De kom is omgevallen waardoor je lekker op z'n buik kunt zitten. De hoorn associeer ik met muziek. Ik word er vrolijk van. Bij de kom denk ik aan de schilder Vermeer; op veel van zijn schilderijen zie je zoiets terug.
Als de zon schijnt, zie ik een mooie glans op dit kunstwerk. Maar wat bedoelt de kunstenaar, Bas Maters, met dit beeld? Vroeger was hier de entree van de kerk en werd er hulp gegeven aan behoeftige mensen. Vanuit dit oogpunt kun je de hoorn van overvloed zien alsof er genoeg eten is voor de mens.”
Trees Rietema, Delft
Plattegrond: